Toolbox horeca

Om van de Tournée Minérale-campagne ook voor horeca-zaken een succesverhaal te maken, sloegen de organisatoren de handen in elkaar met de horecasector. Zo bracht Horeca Vlaanderen, onder andere omwille van dat overleg, de brochure ‘Meer alcoholvrije dranken op uw kaart?’ uit voor haar leden. Deze pagina vat een aantal elementen uit die brochure samen, en combineert ze met specifieke Tournée Minérale-tips.

Waarom? Klanten en marge!

Er is een steeds groter wordende groep van consumenten die geen of weinig alcohol drinken. Omwille van gezondheid, zwangerschap, omdat ze BOB zijn of omdat ze er gewoon (even) geen zin in hebben. Het is hoedanook een trend die niet meer terug te draaien valt.

Een probleem of eerder een uitdaging? Een mooi aanbod aan nonalcoholische dranken kan nieuwe klanten naar je zaak lokken én voor al jouw gasten een meerwaarde bieden. Maak je ook je eigen dranken? Dan kan je je klanten een exclusiviteit aanbieden. Dit versterkt de uitstraling van de zaak én is een troef die je kan uitspelen in je communicatieplan.

Kant-en-klaar aanbod

Er bestaat zoveel meer dan de traditionele frisdranken als Coca Cola en Fanta. In de mate waarin het drankafnamecontract het toelaat, kan je kiezen uit een heel divers aanbod. Vraag je drankenhandelaar naar ècht speciale, niet-alcoholische drankjes.

Denk maar aan:

  • Speciale waters: gearomatiseerd water, kokoswater, …
  • Alcoholvrije bieren
  • Kwaliteitsvolle fruit- en groentensappen
  • Alternatieve frisdranken
  • Koude koffie en thee
  • Gefermenteerde dranken
  • Zuivelgebaseerde dranken
  • Alcoholvrije spirit

Meer uitleg en voorbeelden bij deze categorieën, kan je lezen in de brochure van Horeca Vlaanderen.

Zelf aan de slag

Mag het iets meer zijn dan het kant-en-klaar aanbod? Dan kan je zelf non-alcoholische dranken maken. Dit vraagt iets meer tijd, maar eenmaal de handeling in je vingers zit, valt dat mee. Bovendien leveren die dranken een mooie marge op. ‘Home made’ staat voor ‘exclusief’. Klanten begrijpen dat je voor de extra moeite een meerprijs vraagt. Ze krijgen er dan ook iets uniek voor terug.

Voor mocktails is ‘up-selling’ ook een belangrijk gegeven. Door het drankje te presenteren in een extra mooi glas, of door te decoreren met fruit of verse kruiden, krijg je een duidelijk ander resultaat dan het ‘standaard’ glas frisdrank.

Er zijn heel wat relevante opleidingen te volgen in Vlaanderen, onder andere van Horeca Vorming Vlaanderen.

Foodmatching: combineer gerechten met alcoholvrije dranken

Gerechten matchen met non-alcoholische dranken is niet moeilijker dan met wijn of bier. Het werd gewoon nooit eerder gedaan. Non-alcoholische dranken bieden net veel meer mogelijkheden, door de diversiteit in smaken.

Het komt er bij foodmatching op aan om bij een gerecht te kiezen voor een drank die er complementair bij is. Een drank die een ander ‘effect’ geeft dan de smaak van het gerecht. Denk aan een drankje met een licht zure smaak bij een romig bord, of een eerder fruitig drankje bij krokante (en dus droge) bereidingen. Experimenteer met de drie basisprincipes ‘mondgevoel’, ‘temperatuur’ en ‘structuur’. Meer diepgaande uitleg staat ook weer in de brochure van Horeca Vlaanderen.

Surf mee op de Tournée Minérale-campagne

Tournée Minérale roept de mensen op om in februari een maand lang geen alcohol te drinken. Dat is geen oproep aan de mensen om thuis te blijven. De campagne probeert net mee te geven dat je je perfect kan amuseren ook zonder alcohol te drinken. Een bezoekje aan een geweldig restaurant of café hoort daar perfect bij.

Als horeca-zaak kan je een aantal dingen doen om duidelijk te maken dat je ‘meedoet’ met de campagne. Er bestaat een affiche met aangepaste boodschap, speciaal voor horeca-zaken. Zo maak je Tournée Minérale-deelnemers duidelijk dat je ook voor hen een aanbod hebt. Je kan daarbij de (al dan niet tijdelijke) niet-alcoholische dranken extra in de kijker zetten. Als dat past bij je zaak, kan je ook een evenement organiseren: een mocktailworkshop, een Tournée Minérale-quiz, … Alles kan.

Alle initiatieven die gelinkt zijn aan de campagne, kunnen ingegeven worden in de Tournée Minérale-kalender. Die kalender wordt regelmatig gedeeld op de sociale media-kanalen van de campagne. Zo kan je jouw zaak in februari extra in de picture zetten.