Toolbox voor professionals

Er zijn heel wat risico's verbonden aan alcohol, en dat niet alleen voor de problematische gebruikers. Veel mensen zijn zich echter niet van die risico's bewust. Daarom slaan VAD/De DrugLijn en Stichting tegen Kanker de handen in elkaar voor de campagne Tournée Minérale, waarbij deelnemers een maand lang geen alcohol drinken. Als professional in de preventie- of hulpverleningssector, of als preventieverantwoordelijke in een bedrijf of organisatie, kan je heel wat doen om meer mensen te laten deelnemen.


Neem als organisatie deel aan de campagne

Als het gevoel ontstaat dat (bijna) iedereen meedoet, wordt de campagne veel sterker. Schrijf je bedrijf, organisatie of gemeente dus in als team! Op het einde van de registratie kan je alle medewerkers een uitnodiging sturen om deel te nemen, of een specifieke URL opnemen in een mailing of nieuwsbrief om leden aan je team toe te voegen.

In dit inspiratiedocument vind je heel wat mogelijkheden terug om de campagne in jouw bedrijf of organisatie te laten leven.


Neem de campagne op in je communicatie-kanalen

Als bedrijf, organisatie of gemeente kan je de campagne mee bekendmaken naar je medewerkers, maar ook naar je patiënten, klanten, leden, inwoners, …

Dat kan op de volgende manieren:

  • Je kan deze bekendmakingsteksten gebruiken om de campagne aan te kondigen.
  • Plaats de video op je website, op je sociale media en/of in je nieuwsbrieven.
  • Plaats een banner op je website, op je sociale media en/of in je nieuwsbrieven.
  • Vermeld de campagne in je e-mailfooter.
  • Bestel affiches en hang ze op één of meerdere zichtbare plaatsen.
  • Bestel flyers en deel ze uit aan medewerkers, klanten, patiënten…
  • Bestel polsbandjes of pins en deel ze uit aan medewerkers, klanten, patiënten… die deelnemen aan de actie.
  • Laten jullie liever zelf flyers of affiches drukken, met dan het logo van het bedrijf, de organisatie of de stad erop? Dan kunnen we jullie de indesign-bestanden bezorgen. Neem daarvoor contact op met Jonathan Deleener.
  • Plaats het logo op alle communicatie die met jullie deelname aan of initiatieven in het kader van de campagne te maken heeft.

Alle nodige visuals zijn te downloaden via de knop hieronder

Download de Toolbox
Neem zelf een initiatief

Als preventiewerker kan je heel wat op poten zetten om de campagne lokaal te laten leven. Zorg voor aanwezigheid op een lokaal evenement, of organiseer zelf een kick-off, een wedstrijd, een workshop, … Je werkt daarvoor best samen met de lokale overheid, de lokale pers, de horeca, bedrijven, … In dit inspiratiedocument vind jij, als preventiewerker, heel wat ideeën terug.

Heb je zelf een initiatief genomen, en levert dat een mooi verhaal of een interessante getuigenis op? Neem dan contact op met Jonathan Deleener. Je verhaal kan een plaats krijgen bij het ‘Nieuws’ op deze website en op de sociale media van de campagne. Zo tonen we dat de campagne leeft, en geven we anderen inspiratie voor nieuwe initiatieven.


Zorg voor steun van het lokaal beleid of het bedrijfsleven

Lokale initiatieven kunnen enkel werken met de steun van het stads- of gemeentebestuur. Download hier de brief die je kan gebruiken om hen te overtuigen om aan de campagne mee te werken.

Ook bedrijven met veel werknemers kunnen, door hun werknemers uit te nodigen om mee te doen, de campagne een boost geven. Download hier de voorbeeldbrief voor bedrijfsleiders die je kan gebruiken om hen te overtuigen om als bedrijf mee te doen.


€242.575

Ingezameld voor kankeronderzoek
(objectief €200.000)

Alcoholcalculator

Hoeveel drink je gemiddeld
per week?

50 Pintjes

50 Sterke Bieren

50 Glazen Wijn

100 Cocktails, longdrinks en sterke dranken

Deze maand bespaar je:

1.500
Euro/maand
112.500
Calorieën/maand

De resultaten zijn gebaseerd op de gemiddelde winkelprijs en het gemiddeld caloriegehalte. Afhankelijk van waar en wat je precies drinkt, kan de realiteit hier sterk van afwijken.