Werknemers bij AXA nemen massaal deel aan Tournée Minérale

Getuigenissen 25/02/2019

AXA neemt voor het derde jaar op rij deel aan Tournée Minérale. Terwijl ze in 2016 begonnen met 387 deelnemers, nemen er dit jaar 523 AXA-medewerkers deel. Zo is AXA ook één van de grootste Tournée Minérale-teams. Serge Martin, Head of Life of levensverzekeringen, doet voor het eerst mee: ‘Door Tournée Minérale merk je hoe vaak je eigenlijk met alcohol in aanraking komt. Zeker in een commerciële functie als de mijne. De week is nog maar halverwege en ik heb al drie zakenetentjes achter de rug. Toch valt het me niet zwaar mee te doen met Tournée Minérale. Veel restaurants hebben tegenwoordig ook goede non-alcoholische alternatieven.’

Ook bij AXA zelf, waar geen alcohol verkrijgbaar is op de werkvloer, gaat men een stapje verder om voor een degelijk non-alcoholisch aanbod te zorgen: in de koffiebar kan je gearomatiseerde fruitwaters, smoothies en versgeperste sapjes krijgen. ‘En om Tournée Minérale leven in te blazen werd er op alle AXA-sites een mocktailstand gehouden om onze medewerkers te sensibiliseren en te motiveren, maar ook om hen kennis te laten maken met alternatieven voor alcohol’ zegt Serge Martin.

Eens Tournée Minérale altijd Tournée Minérale
AXA vindt het belangrijk om initiatieven als Tournée Minérale te ondersteunen: ‘Als verzekeringsmaatschappij hebben we veel aandacht voor preventie, dat is tenslotte de basis van verzekeringen. Zeker wat betreft preventie op vlak van veiligheid en gezondheid is er een duidelijke link met alcohol. Daarnaast willen we ook een positieve maatschappelijke rol spelen’, zegt Serge Martin.

Serge Martin besliste zelf om mee te doen met Tournée Minérale omdat hij van collega’s die jaarlijks deelnemen, hoorde welke positieve effecten ze ervoeren: ‘Ze verloren gewicht, sliepen beter, hadden meer energie en voelden zich beter. Het draagvlak is er in ieder geval door de talrijke positieve effecten die een alcoholvrije maand met zich meebrengt. Het verklaart ook meteen waarom ze meermaals deelnemen en nadenken over hoe ze hun levenswijze kunnen aanpassen.’

Ook social media manager Anne en woordvoerder Gianni nemen deel. Gianni al voor de derde keer en Ann voor het eerst. ‘Voor mij is het helemaal niet moeilijk’, zegt Gianni. ‘Ik drink sowieso bijna nooit alcohol, maar ik wil er mee voor zorgen dat we aan 500 inschrijvingen in ons team geraken. Stel je voor dat we op 499 deelnemers zouden uitkomen als ik niet meedoe’, lacht hij.

Een voorbeeld voor de volgende generaties
Ook Anne heeft weinig moeite met haar eerste keer Tournée Minérale: ‘Tijdens de werkweek vind ik het sowieso makkelijk. In het weekend word ik er, bijvoorbeeld tijdens etentjes met vrienden, wel meer mee geconfronteerd. Vaak dringen ze aan om toch eentje te drinken.’ Gianni daarentegen merkt dat hij minder commentaar krijgt dan vroeger als hij niet drinkt: ‘Mede door campagnes als Tournée Minérale en de BOB-campagne is de mentaliteit van mensen veranderd. Vanuit de samenleving wordt het niet meer getolereerd dat men dronken achter het stuur kruipt en is het common sense geworden dat men een BOB aanduidt.’

Dat AXA de campagne ondersteunt en dat zoveel collega’s meedoen, heeft geholpen om Anne over de streep te trekken, maar er zijn meer redenen voor haar deelname: ‘Ik wil mezelf uitdagen en zien of ik het kan of niet, maar ik wil ook een voorbeeld geven voor mijn kinderen. Dit weekend hebben we trouwens samen de ice-tea met jasmijn en citroenmelisse van de Tournée Minérale-website gemaakt als aperitief. Dat was heel leuk en lekker en het was gezellig dat ook de kinderen hetzelfde drankje konden drinken als wij.’
Daarnaast merkt Anne ook al positieve effecten op van haar deelname: ‘Ik merk dat ik een pak beter slaap als ik niets drink, dan als ik ’s avonds wijn drink, ook al zijn het maar twee glaasjes.’

AXA heeft ook nog een gouden tip voor iedereen om het vol te houden: ‘Know you can’, zegt Serge Martin. ‘Als je in jezelf gelooft is de uitdaging makkelijk vol te houden.’

Terug naar overzicht