Tournée Minérale is overal

Nieuws 31/01/2020

Persbericht:

31 januari 2020 - Morgen, op 1 februari, schiet de vierde editie van Tournée Minérale uit de startblokken.
Duizenden Belgen beginnen aan hun maand zonder alcohol. Organisatoren Stichting tegen Kanker en VAD/De Druglijn stellen vast dat de impact van de campagne ondertussen verder gaat dan mensen individueel bij hun alcoholgebruik laten stilstaan. Tournée Minérale is overal. We zien een stroom van acties in gemeenten, ziekenhuizen, ondernemingen, handel, … En opmerkelijk: ook de horeca is ondertussen voluit mee op de kar gesprongen.


Bedrijven gaan de uitdaging aan
Eén van de bedrijven die meedoet aan de actie is JDB Haarden en Kachels uit Rumst. “Elke twee weken hebben we op vrijdag een borrel op kantoor,” vertelt werknemer Desi Swartilé. “Met een tiental personen verbruiken we dan twee flessen cava en een halve krat pintjes. Dat doet je toch even nadenken…” Het bedrijf maakte dus een team aan voor de collega’s, en liet zich door de mocktailrecepten op de Tournée Minéralewebsite inspireren voor alternatieven op hun eerstvolgende borrel. “Zo laten we de collega’s even stilstaan bij de impact van alcohol op hun gezondheid”, legt Desi Swartilé nog uit. “En we beschouwen het ook als een solidaire actie: sommige mensen drinken omwille van hun gezondheid best helemaal niet. Op deze manier tonen we dat we het met zijn allen gezellig kunnen hebben zonder alcohol.”


Teams met honderden deelnemers
Ook UZ Gent maakte een Tournée Minérale-team aan voor al hun medewerkers – met meer dan 300 deelnemers één van de grootste teams. Silke Pattyn, klinisch psycholoog, en Evie Maesen, dienstverantwoordelijke welzijn en diversiteit, trekken het initiatief in het ziekenhuis. Twee keer per week staan ze met een infostand in het bedrijfsrestaurant, om collega’s warm te maken voor Tournée Minérale.


Evie Maesen en Silke Pattyn zijn alvast enthousiast: “Tournée Minérale sluit aan bij het gezondheidsbeleid van UZ Gent. Het ziekenhuis sensibiliseert haar medewerkers voor een gezonde levensstijl. Dat wij de gevolgen van alcohol hier van heel dichtbij zien, is een extra stimulans om mee te doen. We gebruiken de experten die we in huis hebben en zetten hen in als ambassadeurs voor Tournée Minérale. Met één van de leverspecialisten hebben we bijvoorbeeld een filmpje gemaakt over de gevolgen van niet, weinig en veel drinken op de lever. De actie brengt een dynamiek op gang, en doet de mensen samen volhouden.”


Horecazaken in Aarschot slaan de handen in elkaar
Last but not least omarmt ook de horecasector Tournée Minérale. Zo is er het verhaal van acht horecazaken in Aarschot, die de nood voelden om te investeren in hun alcoholvrij aanbod. Ze volgden een professionele mocktailopleiding van Horeca Forma, en verdeelden de taken voor het maken van aantrekkelijke mocktails. Na de training zijn alle betrokkenen ervan overtuigd dat een gevarieerd alcoholvrij aanbod op hun kaart economisch interessant en praktisch haalbaar is.

Het gaat hier niet enkel om de hipsterbars die al een tijdlang huisgemaakte limonades of iced teas aanbieden. Het zijn acht heel diverse zaken: cafés en restaurants, maar ook een sushibar en een koffiebar. Iedereen merkt dat er vraag is naar lekkere, diverse en volwassen niet-alcoholische dranken op de kaart. “Leuk dat de opleiding meteen op de werkvloer toegepast wordt”, zegt Dave Aertgeerts, barman en begeleider van de mocktailopleiding. “Over amper een paar dagen zullen de gasten van Mistenguett, Pauze, Den Draad, … al een lekkere mocktail kunnen bestellen.”


Die evolutie beperkt zich niet tot Aarschot. “Sinds november gaven we 11 mocktail-opleidingen in Vlaamse centrumsteden, allemaal nokvol met geïnteresseerde bartenders en uitbaters. En ook buiten de Tournée Minérale-periode lokt deze opleiding veel volk. Dat is natuurlijk goed nieuws: meer en meer horecazaken verwennen hun gasten met een home made alcoholvrij aanbod van topkwaliteit”, zegt Pierre Anneessens, opleidings-verantwoordelijke bij Horeca Forma.


Om dit soort initiatieven zichtbaar te maken, worden horecazaken die een inspanning doen in het teken van Tournée Minérale gepind op de horecakaart op www.tourneeminerale.be.


Kiezen voor alcoholvrij wordt makkelijker
Heel deze evolutie ondersteunt natuurlijk het preventieve karakter van Tournée Minérale. “De bedoeling van de campagne was van bij de eerste editie om mensen te laten ervaren dat ze zich perfect kunnen amuseren zonder alcohol. In de voorbije jaren hebben honderdduizenden mensen bewezen dat dit ook echt lukt”, legt Katleen Peleman, directeur VAD/De DrugLijn uit. “Dat mensen die even geen alcohol willen drinken steeds minder veroordeeld zijn tot de klassieke frisdranken, bewijst dat er sinds 2017 veel veranderd is.”


“Al die alternatieven zijn een goede zaak voor de gezondheid", bevestigt ook Didier Vander Steichel, directeur van Stichting tegen Kanker. “Alcohol verhoogt inderdaad het risico op verschillende kankers, zoals mondkanker, keel- en strottenhoofdkanker, slokdarmkanker, leverkanker, dikke darmkanker, borstkanker en maagkanker. Bovendien bevat alcohol veel calorieën. Het kan dus leiden tot overgewicht, wat op zijn beurt ook weer het risico op meer dan tien verschillende soorten kanker verhoogt.” Ook de sociale en maatschappelijke gevolgen van alcohol zijn niet te onderschatten: verkeersongevallen, uitval op het werk, familiale problemen - noem maar op. Redenen genoeg dus om de gebruikelijke pint, wijn of cocktail af en toe in te ruilen voor een lekker alcoholvrij alternatief.


Tournée Minérale-mocktail 2020
Als uitsmijter lanceren we vandaag ook trots de nieuwe Tournée Minérale-mocktail van de hand van Marie van The Mocktailclub. Een verrassend drankje op basis van rabarber, citroen en venkel. Het recept, samen met meer dan 50 andere, is te vinden op www.tourneeminerale.be/nl/tips-en-recepten. Wie dus ook thuis nog op zoek is naar lekkere alternatieven, vindt hier hopen inspiratie.


Meer te weten komen of inschrijven doe je op www.tourneeminerale.be.


Info bestemd voor journalisten – niet voor publicatie


Sandra Plasschaert, perscoördinatie Stichting tegen Kanker
Tel: 02 743 37 49, GSM: 0479 35 10 39 –
E-mail: splasschaert@stichtingtegenkanker.be twitter: @Samen_tg_Kanker


Katleen Peleman, directeur VAD
Tel: 02 423 03 34, GSM: 0498 74 08 76
E-mail: katleen.peleman@vad.be

Terug naar overzicht