Toolbox horeca

Om van Tournée Minérale 2019 een succesverhaal te maken, hebben wij overlegd met de horecasector. Het resultaat van onze gesprekken vind je hieronder in de brochure van Horeca Vlaanderen. Het bevat specifieke Tournée Minérale-tips voor horecazaken die aan de campagne willen meewerken.

Waarom? Hoe meer klanten, hoe meer voordelen!

Steeds meer consumenten drinken weinig of geen alcohol.. Omwille van gezondheid, zwangerschap, omdat ze BOB zijn of omdat ze er gewoon (even) geen zin in hebben. Het is hoe dan ook een trend die niet meer terug te draaien valt.

Een probleem of eerder een uitdaging? Een mooi aanbod aan niet-alcoholische dranken kan nieuwe klanten opleveren én voor al je gasten een meerwaarde bieden. Met huisgemaakte mocktails kan je je klanten iets unieks aanbieden. Warme dranken zoals (kruiden)thee, licht en goed voor de spijsvertering, zijn welkom in hartje winter. Dit versterkt de uitstraling van je zaak én is een troef die je kan uitspelen.

Kant-en-klaar…

Niet-alcoholische dranken zijn niet noodzakelijk de bekende frisdranken van de grote merken. In de mate van het mogelijke en naargelang je drankafnamecontract, kan je kiezen uit een heel divers aanbod. Vraag je drankenhandelaar naar echt speciale, niet-alcoholische drankjes.

Denk maar aan:
• Gearomatiseerd water(kokoswater, munt, fruitsmaken, …)
• Alcoholvrije bieren
• Kwaliteitsvolle fruit- en groentesappen
• Ijskoffie en -thee
• Gefermenteerde dranken (kombucha, kefir, …)
• Zuiveldrankjes

Meer uitleg en voorbeelden bij deze categorieën, kan je lezen in de brochure van Horeca Vlaanderen.

… of huisgemaakt (zelf aan de slag)

Mag het iets meer zijn dan het kant-en-klaar aanbod? Dan kan je zelf niet-alcoholische dranken maken. Dit vraagt iets meer tijd, maar eenmaal de handeling in je vingers zit, valt dat mee. Bovendien leveren die mocktails een mooie winstmarge op. Huisgemaakt staat voor ‘exclusief’. Klanten begrijpen dat je voor die extra moeite een meerprijs vraagt.

Hetzelfde geldt voor thee, kruidenthee en andere originele warme drankjes. Door een uniek drankje te presenteren in een extra mooi glas, of door het te decoreren met fruit of verse kruiden en andere persoonlijke toetsen kan je de nieuwsgierigheid van de klant opwekken.

Er zijn heel wat relevante opleidingen te volgen in Vlaanderen, onder andere van Horeca Vorming Vlaanderen.

Foodpairing : combineer gerechten met alcoholvrije dranken

Gerechten combineren met niet-alcoholische dranken is niet moeilijker dan met wijn of bier. Alcoholvrije dranken bieden net veel meer mogelijkheden, door de diversiteit in smaken.

Bij foodpairing komt het er op aan om het complementaire drankje bij een gerecht te kiezen.. Een drankje dat een ander ‘effect’ geeft dan de smaak van het gerecht. Denk aan een drankje met een licht zure smaak bij een romig bord, of een eerder fruitig drankje bij krokante (en dus droge) bereidingen. Experimenteer met de drie basisprincipes ‘mondgevoel’, ‘temperatuur’ en ‘structuur’.

Meer diepgaande uitleg staat ook weer in de brochure van Horeca Vlaanderen.

Neem deel aan de Tournée Minérale-campagne

Tournée Minérale roept mensen op om in februari een maand lang geen alcohol te drinken. Dit wil niet zeggen dat je daarom thuis hoeft te blijven. Integendeel, de campagne probeert net mee te geven dat je je perfect kan amuseren zonder alcohol te drinken. Een bezoekje aan een goed restaurant of café met vrienden, familie of collega's hoort daar perfect bij.

Als horecazaak kan je een aantal dingen doen om duidelijk te maken dat je ‘meedoet’ met de campagne. We hebben specifieke affiches voor de horeca die je hier kan ophalen. Zo maak je Tournée Minérale-deelnemers duidelijk dat je ook voor hen een aanbod hebt. Je kan daarbij de (al dan niet tijdelijke) alcoholvrije dranken extra in de kijker zetten. Als dat past bij je zaak, kan je ook een evenement organiseren: een mocktailworkshop, een Tournée Minérale-quiz, een degustatie, … Alles is mogelijk.

Alle initiatieven die gelinkt zijn aan de campagnekunnen eenvoudig ingegeven worden in de Tournée Minérale-kalender van de website. Die kalender wordt regelmatig gedeeld op de sociale media-kanalen van de campagne. Zo kan je jouw zaak in februari extra in de verf zetten en in beeld brengen.