Meer horecazaken expert in alcoholvrije dranken

Nieuws 13/02/2020

De horecasector wordt vaak als een koele minnaar van Tournée Minérale gezien, maar niets is minder waar, ontdekten we tijdens de mocktailworkshop van Horeca Forma. De workshop vond plaats in het bierkasteel van Izegem. Ondanks de schijnbare tegenstelling tussen de naam van de locatie en de inhoud van de workshop, waren de enthousiastelingen uit de horecasector talrijk aanwezig.

Sinds Tournée Minérale krijgt Horeca Forma steeds meer vraag naar deze mocktailworkshops: ‘We leiden jaarlijks een honderdtal bartenders op, maar de vraag is eigenlijk nog veel groter’, zegt Jolien Lievens van Horeca Forma.

Klanten vragen meer alcoholvrij

Bartenders nemen ook deel aan de workshop omdat steeds meer van hun klanten om alcoholvrije alternatieven vragen: ‘De laatste jaren is er door acties zoals Tournée Minérale veel meer vraag naar. Ik wil graag ontdekken wat de lekkere non-alcoholische alternatieven zijn, want als je niet drinkt, wil je natuurlijk wel iets anders dan alleen een Cola of een Fanta’, zegt Miek Vandamme van koffiehuis Mokka en Meer.

Dat vindt ook Katrien Vergote van restaurant Venitien in Blankenberge: ‘Klanten komen naar een horecazaak voor de beleving. Het helpt dan als je hen een lekkere non-alcoholische drank kan voorschotelen die ze zelf thuis niet kunnen klaarmaken.’

Expert geeft tips voor professionals

De workshop van lesgever Dave Aertgeerts was een culinaire ontdekkingsreis. Al snel werd duidelijk dat mocktails maken veel meer is dan wat sapjes bij elkaar gooien. Het is belangrijk dat je een goede balans vindt tussen zuur, zoet, zout en bitter: ‘Negentig procent van de mensen heeft trouwens het liefst een zuur-zoet-smaakbalans. Horecazaken houden daar dus best rekening mee in de selectie van dranken die ze op de kaart zetten’, zegt Dave.

De horeca-uitbaters kregen ook een heleboel tips om hun non-alcoholisch rendabel te maken. In tegenstelling tot wat vaak aangenomen wordt, kunnen horecazaken flink verdienen op hun alcoholvrije aanbod: ‘Als je de uitwerking van je mocktails en home made iceteas correct aanpakt, dan zijn het echte moneymakers’, zegt Dave. Daarin is het ook belangrijk tijdsefficiënt te werken: een goede voorbereiding staat centraal. Zo kan je heel wat ingrediënten op voorhand klaarzetten en maak je de siropen die je als basis voor je mocktails gebruikt het best op voorhand. 

Op een home made icetea heb je dan weer de grootste winstmarge omdat je hem in grote hoeveelheden op voorhand kan maken voor weinig geld.  ‘De drank waarop je de grootste winstmarge hebt, zet je het best in de rechterbovenhoek van het menu, want dat valt het eerst op’, zegt Dave. Daarnaast loont het je alcoholvrij aanbod goed in de kijker te zetten. Infusies kan je zichtbaar op de toog plaatsen. Dat alles wekt nieuwsgierigheid bij de klanten en zorgt dat ze iets nieuws willen uitproberen.

 

Terug naar overzicht